لوگو

لوگو چیه؟ قبل از اینکه بخوای برای برند لوگو داشته باشی خوبه که بدونی اصلا خوده لوگو چیه و چرا لازمش داری. امروز میخوام به این چنین سوالات جواب بدم.

ساده بخوام بگم لوگو یک نماد یا ایکون گرافیکی که هم میتونه از ترکیب چند المان به دست اورد و یا نه فقط از یک المان. خب این المان ها چی هستن؛ متن، عکس، سمبل و حتی یک طرح گرافیکی و… لوگو ها معمولا از یک نماد یا علامت مربوط به برند شما تشکیل شده.

 خب حالا این لوگو چرا لازمه چرا یک برند باید هزینه کنه برای لوگو. در جواب باید بگم شما با داشتن یک لوگو برای برند خود هویت ساختی.

هدف از وجود لوگو

خب حالا این لوگو چرا لازمه چرا یک برند باید هزینه کنه برای لوگو. در جواب باید بگم شما با داشتن یک لوگو برای برند خود هویت ساختی. لوگو یکی از روش های معرفی برنده، به کی به کاربران، مخاطبان و جامعه هدف.

هدف دیگه لوگو به یاد موندنی بودن و ثبت شدن در ذهن مخاطب که باعث ماندگاری برند هم میشه.

چرا لوگو لازم داریم؟

یکی از مواردی که جواب سوال ماست رو بالا تر گفتم. برای اینکه با وجود لوگو برای برندمون هویت ساختیم.لوگو به ما این قدرت رو میده که در کار و حرفه مون حرفه ای تر باشیم و این حرفه ای بودن باعث جذب اعتماد مخاطب ها میشه.

لوگو در تبلیغات هم خیلی کمک میکنه. وقتی یک لوگو خوب داشته باشی بهتر با مخاطب ارتباط برقرار میکنی که این ارتباط برقرار کردن باعث میشه که در شبکه های اجتماعی، رسانه و تبلیغات مختلف با استفاده از لوگو نقش مهمی در جلب اعتماد داشته باشی.

لوگو روی هر خدمات یا محصولاتی که داری حک میشه که میتونی ازش در تبلیغات، قرارداد، هدیه و… به عنوان نشان رسمیت برند استفاده کنی.و همینطور لوگو کمک میکنه این هویتی که ساختی رو خلاصه و تنها با نشان دادن یک علامت به مخاطب بیان کنی

انواع لوگو

برای طراحی لوگو میشه از سبک های مختلفی بسته به نیاز استفاده کرد.میخوام چند تا از این سبک ها رو بگم تا بتونی راحت به او چیزی که مد نظرته برسی. این سبک ها به این صورت ان :

·       لوگو تصویری یا آیکونیک

لوگو تصویری از آیکون، سمبل، علائم و پیکتوگرام ها که معمولا بر پایه یک تصویر گرافیکی است طراحی میشه.

این سبک بیشتر از  آیکون ها و شمایل گرافیکی ساخته میشه. این نوع لوگو ها برای طراحی آزادی بیشتر در انتخاب هم به شما و هم طراح میده و چون آزادی زیادی داره میشه در مفهوم و زیبایی لوگو هم قوی عمل کرد.

از قدیم تصویر یک روش سریع و ابتدایی بوده برای انتقال منظور به مخاطب به همین دلیل ماندگاری لوگو تصویری در ذهن مخاطب بیشتر و راحت تره.لوگو های تصویری از محبوب و متعارف ترین لوگو های دنیاس.

 

·       لوگو تایپوگرافی یا متنی

لوگو تایپوگرافی، همونطور که از اسمش مشخصه این نوع لوگو ها بر پایه متن و فونت ها هستن و شباهت زیادی با سبک مونوگرام دارن.با اینکه این سبک برپایه فونت ها است اما بیشتر دستی و بدونه چارچوب فونت ها طراحی میشه که این روش امروزه خیلی باب شده مخصوصا در کشور خودمون.

در این سبک تمرکز بیشتر روی این است که اسم کامل برند یا شرکت به نمایش داده بشود. لازمه بگم که طراح این سبک ها باید بتونن خوب هارمونی و هماهنگی بین حروف را رعایت کنن.

·       لوگو مونوگرام

این لوگو ها شبیه سبکه تایپوگرافی هستن. با یک فرق که اسم کامل برند نیستن بلکه شامل حرف اول یا چند حرف اول و یا حتی مخفف حروف برند میشن. نقطه قوت این سبک سادگی اونه و یک نکته این سبک بخاطر ذات خلاصه کننده اسم برند باعث میشه طراح بتونه با خلاقیت بیشتر لوگو را طراحی کنه.

·       لوگو مینیمال

بخوام کوتاه بگم، انتقال مفهوم با کمترین و حداقل المان کار لوگو مینیمال است. البته باید حواستون باشه که این ساده بودن به زیبایی و جذابیت طرح اسیب نزنه، اکثر طرح های مینیمال این ضغف را دارن که باعث میشه انتخاب این سبک ریسک باشه. نقطه قوت این لوگو ها نشان دادن هویت به سریع ترین روش و ماندگاری بالا است.

·       لوگو سه بعدی 3D

این لوگو ها بر پایه بعد ها و قواعد پرسپکتیو طراحی میشن. این سبک برای همه جذابیت زیادی داره. لوگو سه بعدی را میشه  با تصویری که سه بعدی شده ساخت هم تایپوگرافی سه بعدی و حتی ترکیب این دوتا که به خلاقیت طراح و خواسته سفارش دهنده بستگی داره.

لوگو سه بعدی قبلا بیشتر برای شغل های رسمی و کلاسیک استفاده میشد. اما الان میتونی در هر زمینه ای این سبک را ببینی. جذابیت این سبک باعث معروفیت زیاد اون در دنیای امروزی شده

·       لوگو ترکیبی

این سبک لوگو هم دقیقا مثل اسمشه، لوگو ترکیبی از ترکیب لوگو تصویری و تایپوگرافی طراحی میشه که در نوع خودش جذابیت بالایی هم داره.

سبک های دیگه هم وجود داره اما اصلی ها هیمن هایی بودن که گفتم، بقیه معمولا از ترکیب این سبک ها هستن.

ویژگی های یک لوگو خوب

لوگوی خوب باید راحت شناخته بشه و در ذهن بمونه، برای این باید لوگو یک سری ویژگی ها داشته باشه.

اول اینکه طرح باید ساده باشه، باید جزئیات و عنصار مثل فونت و رنگ به خوبی نمایش داده بشه. همه ی این ها باعث میشه حس خوبی به مخاطب داده بشه و در ذهنش موندگار باشه و پیام برند و منتقل کنه.

کلی تر بخوام بگم میشه موارد زیر:

  • لوگو باید با موضوع و خصوصیات برند مرتبط باشه و مخاطب بتونه سریع بشناسه.
  • لوگو باید هدفمند و بیاد ماندنی باشه که باعث ارتباط برقرار کردن مخاطب با برند شما میشه.
  • لوگو باید در عین سادگی زیبا و جذاب باشه که مخاطب برای درک آن به مشکل نخوره، همینطور باید هدفمند و با مفهوم باشه.
  • چند بار تکرار کردم اما بازم لازمه بگم لوگو هویت برند شماس. برای همین باید ثابت و همیشگی باشه.
  • لوگو باید در هر ابعادی همیشه واضح و قابل دیدن باشه.

کلام آخر

طراحی لوگو برای برند یک جور سرمایه گذاری محسوب میشه، تو بازار امروز داشتن لوگو خیلی کمک کننده باشه و همونطور که قبلا گفتم داشتن لوگو برند شما را حرفه ای تر جلوه میده. ممنون که این مقاله رو تا انتها خوندی. امیدوارم این مقاله بهت کمک کرده باشه تا بتونی اون لوگویی که مد نظرت رو داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست