یوتیوب چیست؟ + کاربرد آن | مرکز رسانه طرح فردا

سلااام، نمیدونی شخص دیگه ای هم مقاله خودشو باسلام شروع کرده یا نه یا اصلا درسته به هرحال. امروز میخوایم درباره یوتیوب صبحت کنیم و به چند تا سوال جواب بدیم هرچند که این مقاله آموزشی نیست و صرفا برای آشنایی با قسمت دیگه از سوشال مدیا است. الان که بازار مدیریت سوشال مدیا گرمه بد نیست از یوتیوب هم بدونید .

سوالات: یوتیوب چیست؟ تاریخچه یوتیوب کاربرد های یوتیوب و در آخر اصلا یوتیوب مناسب سنین مختلف هست یا نه، امیدوارم این مقاله به دردتون بخوره.

یوتیوب چیست؟

یوتیوب (YouTube) یک توضیح کلی در باره اش بخوام بگم میشه: یوتیوب یک سایت برای اشتراکگذاری ویدیو ست که در سال 2005 توسط سه کارمند سابق شرکت پی پال به اسم های چاد هارلی، استیو چن و جاوید کریم تأسیس شد. این پلتفرم اجازه قرار دادن، مشاهده، اشتراک گذاری و نظردهی ویدیو هارا به کاربران میدهد.

یوتیوب یکی از محبوب ترین و بزرگترین سایت های جهان که البته نرم افزار آن هاوجود دارد است و تنوع محتوایی زیادی دارد مثل موزیک ویدیو، فیلم، مستند، ویدیو آموزشی، ویدیو یا استریم بازی و… میتونم بگم یوتیوب از نظر محتوایی تقریبا کامل است.

اما یوتیوب خیلی در کنار خالقانش نبود و به گوگل فروخته شد تا به یکی از زیر مجموعه های آن تبدیل شود. البته امروزه یوتیوب فقط یک فضا برای سرگرمی نیست استفاده های دیگه از جمله آموزشی، تبلیغاتی و حتی برای درآمدزایی استفاده میشود.

 همین دلیل باعث شده تا کسب و کار ها از روتیوب برای ارائه محتوای خودشون و برقراری ارتباط از یوتیوب استفاده کنن.

بد نیست که جلوتر یه طور خلاصه کمی از ویژگی های یوتیوب هم بدانید. از جمله این ویژگی ها سیستم اشتراک، چنل یا شبکه های شخصی، ویدوی های پیشنهادی براساس علاقه مندی، لایو یا پخش زنده و درآمد زایی از طریق تبلیغات و عضویت های پنل اشاره کرد.

تاریخچه یوتیوب

یوتیوب، بزرگترین پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو در جهان، داستانی جالب که با یک آغاز ساده باعث شده به یکی از مهم ترین شرکت های اینترنتی شود.

یوتیوب: انقلاب دیجیتال

عصر گرمی بود در تابستان سال2005، سه دوست صمیمی که باهم در یک مکان مشغول کار بودن به یک مهمونی دعوت شدن. در آن مهمونی آنها با چیز هایی مواجه شدند که باعث ایجاد سوالی شد که چطوری ویدیو ها را به روش ساده ای به اشتراک گذاشت.

یک چیزی که کل دنیا بتوانند آن ویدیو را ببیند. این سوال تمام مدت مهمونی در ذهن آن ها بود از آن جایی که راهی پیدا نکردند ایده ساخت به ذهنشان رسید که چرا ما یک پلتفرم برای اشتراک گذاری ویدیو نسازیم؟ این شروع یوتیوب یا بذر یوتیوب بود دقیقا همین سوال و مشکل ساده که فقط درش سماجت وجود داشت.

اولین قدم

23 آوریل 2005، روزی که  جاوید کریم اولین ویدیو یوتیوب را آپلود یا بارگذاری کرد “من در باغ وحش” اسم اولین ویدیو که تنها 18 ثانیه هم بود و جاوید را درحال توضیح درباره فیل ها و درباغ وحش سن دیگو ظبط شده بود. این ویدیو فقط اولین محتوا یوتیوب نبود بلکه آغار یک انقلاب دیجیتال محسوب میشود.

رشد باورنکردنی

یوتیوب به سرعت رشد کرد و به محبوبیت رسید. هنوز چند ما از شروع یوتیوب نگذشته بود که میلیون ها نفر شروع به استفاده از آن کردن. کاربران شروع کردن به تولید و بارگذاری محتوا و به همین سبب جامعیه از تولید کنندگان و بینندگان شکل گرفت.

 موفقیت یوتیوب باعث شده که گوگل در سال 2006 به مبلغ 1.65 میلیارد دلار یوتیوب را خریداری کند. این معامله یوتیوب را به یک قدرت بزرگ در دنیای دیجیتال تبدیل کرد.

ویژگی های جدید و جذب کاربر

2007: معرفی برنامه شراکت که به کاربران اجازه میداد تا درآمدزایی کنن

2008: پخش ویدوی با کیفیت بالا

2010: راه اندازی اپ های موبایلی و قابلیت لایو یا پخش زنده

ورود به دنیای محتوای اورجینال

برای عقب نماندن از رقبا یوتیوب هم شروع به تولید محتوای اورجینال کرد. همچنین معرفیه یوتیوب رد یا یوتیوب پرمیوم که یک اشتراک پولی بود برای دسترسی به محتوای بدونه تبلیغات و امکانات اضافی.

این کار یوتیوب را نه تنها یک تولید کننده محتوا کرد بلکه به عنوان منبع معتبر و جذاب برای محتوای با کیفیت هم تبدیل شد.

تأثیرات جهانی

یوتیوب همانطور که تنوع زیادی در محتوا دارد همانقدر هم تأثیثرات داشته است مثلا در زمینه سرگرمی، آموزشی، تبلیغات و…

یوتیوب به افراد عادی و کسب و کار ها اجازه تولید محتوا و برقراری ارتباط با مخاطبان سراسر جهان را نیز داده است. همچنین یوتیوب به عنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند شناخته شده که دسترسی به دانش و اطلاعات را برای میلیون ها نفر فراهم کرده است.

کاربرد یوتیوب

بالا تر درتعریف های یوتیوب کمی هم از کاربرد های آن گفایم اما در ادامه قراره کمی کامل تر به این موضوع بپردازیم. یوتیوب کاربرد های زیادی دارد اما کاربرد های اصلی آن به صورت زیر است:

1.سرگرمی

پایه ای ترین کاربرد یوتیوب برای سرگرمی است. یوتیوب از نظر تنوع محتوایی و سرگرم کنندگی قدرت زیادی دارد. این سرگرمی ها میتواند شامل محتوای طنزیا کمدی، ویدیو یا استریم بازی، موزیک ویدیو یا موسیقی اینها مثال های کلی از سرگرمی های یوتیوب است.

2.آموزشی

یوتیوب از نظر آموزشی هم قدرت زیادی دارد و در این زمینه هم کمبودی ندارد حتی بعضا ویدیو های آموزشی با کیفیت بالا هم داراست. گمان من این است که یکی از دلالیل رایگان بودن و کیفیت بالای ویدیو های آموزشی قابلیت درآمد زایی یوتیوب است.

مثل تنوع در سرگرمی در آموزش هم یوتیوب تنوع زیاد با موضوعات زیادی را داراست.

3.اخبار

یوتیوب به دلیل گستردگی و فراگیر بودن فضای خوبی برای اخبار هم نیز هست. این اخبار به صورت روزانه بروزرسانی میشوند. چند نمونه از این اخبار شامل وقایع روز، تحلیل و گزارش های زنده، مستند های تحقیقی و…

4.اجتماع و ارتباطات

یوتیوب در ارتباطات  مثل وبلاگ، ولاگ ها وپادکست ها هم فضای خوبی را داراست تا افراد بتوانند تجربیات روزمره، سفر ها، زندگی خانوادگی، موضوعات شخصی و… را به اشتراک بگذارند البته به نظر من در این زمینه فارغ از پادکست ها اینستاگرام فضای کامل تری است.

اما همچنان کیفیت محتوا در یوتیوب به مراتب بهتر است. در مورد پادکست ها باید بگم پادکست ها از جمله مصاحبه، مباحثه گفتگویی، یوتیوب محبوبیت دارد.

5.تجارت و تبلیغات

دوباره به همان دلیل فراگیر بودن برند ها از یوتیوب برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده میکنند. همچنین برند ها با تولید محتوای آموزشی در زمینه کاری خود از جمله مدیریت، بازاریابی، توسعه فردی به تبلیغات برند میپردازند.

6.خلاقیت و هنر

یوتیوب به هنر بهای زیادی میدهد حالا این هنر ممکن است نقاشی، مجسمه سازی و… باشد یا انیمیشن و فیلم های کوتاه، ویدیو های هنری در یوتیوب بازخورد خوبی دارند و دارای جامعه مخاطب گسترده هم هستند.

یوتیوب به دلیل تنوع، دسترسی راحت و امکانات تعاملی که دارد، یکی از محبوب ترین پلتفرم های آنلاین جهان است.

یوتیوب مناسب همه سنین است؟

یوتیوب برای تمام سنین باز و قابل استفاده است. البته محتواهایی وجود دارد که در دست رس همه ی افراد نیست. این سیستم یوتیوب برای ساخت محیطی ایمن برای کودکان تهیه شده است. در ادامه به موارد دیگر در این زمینه میپردازیم:

1.یوتیوب کیدز(YouTube Kids)

یوتیوب نسخه ای با نام یوتیوب کیدز ارائه کرده است تا محتوای مناسب برای کودکان در آن نمایش داده شود و این محتوا به دقت برسی و انتخاب شده اند. همچنین این اپلیکیشن ابزار هایی برای کنترل والدین داراست تا بتوانند محتوای جستجو شده، زمان استفاده یا محدودیت زمانی را برای کودکان خود تنظیم کنند.

2.کنترل والدین (Parental Controls) در یوتیوب معمولی

در یوتیوب معمولی گزینه ای با نام حالت محدود(Restricted Mode) که به والدین اجازه میدهد تا محتوا را برای گروه سنی خاصی مناسب یا نامناسب کند. همچنین والدین میتوانند از تارخچه جستجو فرزندان خود مطلع شوند و بر آن نظارت کنند.

به طورکلی بعضی از قابلیت های یوتیوب کیدز در یوتیوب عادی هم وجود دارد.

3. محتوای مناسب سنین مختلف

رده بندی سنی و برچسب گذاری موارد این قسمت هستند. ویدیو ها معمولا رده سنی دارند که نشان دهد برای چه افرادی مناسب هست یا نه شاید بپرسید از کجا سن مارا تشخیص میدهند. باید بگم که از روی سنی که موقع ساختجیمیل استفاده کردید تشخیص میدهد.

برچسب گذاری یوتیوب از تولید کنندگان محتوا مبخواهد که برچسب گذاری کنند تا بتواند در صورت نیاز هشدار هایی ارائه دهد. که البته اگر این کار را انجام ندهید و یوتیوب به این مشکل بر بخورد ویدیو را پاک یا میبندد.

4.یوتیوب پرمیوم(YouTube Premium)

یوتیوب پرمیوم مربوط به دسترسی به محتوای اصلی و اختصاصی است. که با دقت بیشتری تولید شده است و برای کودکان و نوجوانان مناسب تر است.

5.خطرات استفاده از یوتیوب

با وجود پیگیر بودن یا سفت و سخت گرفتن یوتیوب هنوز هم ممکن است که کودکان  و نوجوانان با محتوای نامناسب برخورد داشته باشند.

ویدوی های یوتیوب معمولا شامل تبلیغات است و ممکن است که بعضی از این تبلیغات برای همگان مناسب نباشد.

خطر آخر مربوط به اکثر پلتفرم های آنلاین است که یعنی فضای تعاملی که باعث میشود که کودکان یا نوجونان با افراد اشتباه تعامل یا نظرات و کامنت های نا درست برخورد کنند.

کلام آخر

یوتیوب بخش های زیادی دارد که میتواند سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد کند. منظور از این مقاله آشنایی کوچکی با یوتیوب بوده و جنبه آموزشی ندارد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه از هر نظری همین منو خوشحال میکنه ممنون ک تا آخر خوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست