تبلیغات

امروز میخوایم در مورد تبلیغات حرف بزنیم، قطعا همتون تا حدودی میدونید که تبلیغات چیه. اما امروز میخوایم ی خورده کامل تر در موردش بگیم و خب به یک سری از سوالات مثل تبلیغات چیه، هدف تبلیغات چیه، کاربردش چیه و… جواب بدیم.

تبلیغات از قدیمی ترین روش های بازاریابیه و هدفش جذب مخاطب به منظور افزایش فروش یا خدمات یا محصوله. کلی بخوام بگم تبلیغات یک روش برای معرفی برند خود به مخاطبه و البته تبلیغات خوب تبلیغات به یاد ماندنی و مؤثر باشه.

در ادامه یک لیست خلاصه از ویژگی های تبلیغات خوب آماده کردم.

  • برای تبلیغات خوب لازمه عکس مطلوبی از برند خودتون به نمایش بزارین.
  • تبلیغات خوب باید ویژگی ها و خدمات شما را به خوبی نشون بده.
  • یکی از هدف های مهم تبلیغات که در خوب بودن تبلیغات تأثیر بسزایی داره رونمایی درست از محصول و خدمات برند شما.
  • تبلیغات باید به جز جامعه هدف مخاطب و یا مشتری های احتمالی را در نظر بگیره و باعث افرایش سود بشه.
  • تشویق مخاطب یا مشتری به پرسیدن سوال درباره کسب و کار شما یکی دیگه از ویژگی های یک تبلیغات خوبه. (البته برای این سوال ها باید راه های برقراری ارتباط هم ایجاد کنید)
  • تبلیغات خوب میزان تقاضای محصول یا خدمات رو هم افزایش میده.

هدف تبلیغات چیه؟

قطعا با توضیحات بالا تر یک مقدار با هدف تبلیغات بیشتر آشنا شدید. اما میخوام این هدف را پله پله و کامل تر بگم. هدف تبلیغات جذب افراد به محصول یا خدمات است. بعد از جذب هدف علاقه مند کردن مخاطب به خرید محصوله، حتی اگه از قبل قصد خرید نداشته باشه . همچنین در این تبلیغات ها از علم روانشناسی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب در احساسات و فکرشون استفاده میشه.

این ها تنها هدف های تبلیغات نیستن، بسته به کمپین تبلیغات برند ممکنه تبلیغات متفاوتی داشته باشه. نمونه هایی از این اهداف و زیر براتون آوردم.

  • بیشتر کردن آگاهی مخاطب ها از برند.
  • آشنا کردن مشتری های بلقوه با برند.
  • معرفی محصولات یا خدمات جدید و قدیمی برای افزایش فروش.
  • معرفی جدید ترین محصولات یا خدمات به بازار.
  • نشان دادن تفاوت محصولات خود با محصولات رقبا.

تبلیغات جدا از هدف های مختلف انواع مختلفی هم داره. بعد از مشخص شدن هدف از تبلیغات، لازمه که استراتژی مناسبی هم انتخاب کنید. انواع تبلیغات شامل تبلیغات رادیویی و تلوزیونی ، تبلیغ روی بیلبورد ها و تبلیغ در شبکه های اجتماعی میشه. که البته در ادامه کامل تر به انواع تبلیغات میپردازیم.

فرق تبلیغات با بازاریابی چیه؟

خیلی وقتا تبلیغات و بازاریابی باهم یکی محصوب میشون که این اشتباه. درواقع بازاریابی یعنی تحقیق و توسعه استراتژی کمپین ها با هدف افزایش شناخته شدن برند و کسب و کار هاست. اما تبلیغات فقط قسمتی از کمپین بازاریابی محسوب میشه. اینطوری بگم که بازاریابی یک برنامه کامل برای آشنا کردن مردم با برند و تشویق آن ها به خرید از برنده حالا تبلیغات کارش چیه این بین، ارتباط برقرار کردن و انتقال پیام به مخاطب برای رسیدن به هدف بازاریابی است.

حالا که فرق این دو  را متوجه شدید بد نیست کمی هم درباره بازاریابی بدونید. بازاریابی درکل یعنی برقراری ارتباط به مردم یا مخاطب و تبلیغات زیرمجموعه بازاریابی محسوب میشه.  بازاریابی میتونه از روش های مختلفی مثل بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، روابط عمومی، سئو و تبلیغات باشه. امروزه اکثر شرکت ها در استراتژی بازاریابی خودش از تبلیغات هم استفاده میکنن. که این تبلیغ ساخت پیامی برای ترغیب مخاطب به انجام کار یا عمل خاصی است.

فایده یا مزایای تبلیغات

خب قطعا میدونید که تبلیغات فایده های زیادی داره و مهم ترین آن ها افزایش فروش و آشنایی برند با مردم هستن. یک فهرست کلی از این مزایا یا فایده ها براتون آماده کردم که به صورت زیر است:

  • نشان دادن اطلاعات کلی مثل تماس، آدرس سایت در تبلیغات
  • افزایش فروش با معرفی محصول و خدمات به مشتری احتمالی
  • اطلاع رسانی درمورد تغییرات برند از جمله محصول یا خدمات جدید، پیشنهاد های ویژه و…
  • ترغیب به انجام کار خاصی مثل دیدن سایت، استفاده از کد تخفیف و…

انواع تبلیغات

تبلیغات انواع مختلفی داره و در طول زمان روش های متنوع و جدیدی به وجود آمده. این روش ها در دوره های مختلفت محبوبیت متنوعی هم داشتن مثلا قدیما مردم تبلیغات رادیو یا تلوزیون را میپسندیدن اما الان تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی و یا سایت ها محبوب هستن.

خب قطعا میدونید که استراتژی درست در تبلیغات خیلی مهمه و یکی از راه ها برای داشتن استراتژی خوب دانستن انواع تبلیغات است. در ادامه روش های تبلیغات از گذشته تا الان رو با هم مرور میکنیم.

تبلیغات قدیمی

تبلیغات قدیمی بالاتر یک اشاره ای بهش کردم گفتم تبلیغات رادیو و تلوزیون قدیمی محسوب میشن، این روش ها هنوز هم استفاده میشن و خب قظعا بازخورد دارن که استفاده میشن. برای ما بقی انواع تبلیغات قدیمی یک لیست از آن ها براتون اماده کردم .

  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات تلوزیونی
  • تبلیغات بیلبورد و وسیله حمل و نقل عمومی
  • تبلیغات چاپی
  • ارسال مستقیم تبلیغات به مخاطب
  • تبلیغات در مناسب ها یا رویداد ها

1.تبلیغات رادیویی

تبلیغات رادیویی قطعا خودتون حدس زدین، این نوع از تبلیغ به صورت صوتی است که از طریق کانال های رادیویی میان برنامه ای پخش میشن. این روش برای معرفی برند و محصول به ساکنین محلی خوبه. هنوز از این روش استفاده میشه مثلا داخل پادکست ها که در سطح کشوری میتونه مفید باشه .

2.تبلیغات تلوزیونی

تبلیغات تلوزیونی این روش و همتون میشناسید (از بس که رو اعصاب بوده و هست) این روش از زمان ساخت تلوزیون ها هست. این تبلیغات ها در قالب ویدیو های کوتاه هستن تا مخاطب برنامه های مختلف را با برند شما آشنا کند. این روش از تبلیغات چون خیلی گستره و قابل رد کردن نیست هزینه زیادی داره. البته از وقتی تلوزیون های آنلاین یا اسمارت تی وی ها اومدن این روش تغیرات زیادی داشته و یک سری مشکلات از جمله رد نشدن تبلیغات برطرف شده.

3. تبلیغات بیلبورد و وسیله حمل و نقل عمومی

این روش را میشه تبلیغات چاپی در ابعاد بزرگ در نظر گرفت. به این روش تبلیغات، تبلیغات محیطی هم میگن. درسته گفتم میشه این روش را تبلیغات چاپی در نظر گرفت اما تبلیغات چاپی ویژگی های متفاوتی داره درحالی که این روش بیشتر برای افزایش آگاهی مخاطب از برند استفاده میشه.

 و چون بیننده زمان زیادی زیادی برای خوندن نداره  کلمات کمی داره که این کلمات شامل اسم برند، اطلاعات تماس،آدرس و آدرس سایت میشن.

4.تبلیغات چاپی

خوده تبلیغات چاپی هم انواع مختلفی داره. مثل پوستر، تراکت، روزنامه، مجله و… این روش از گذشته تغیرات زیادی داشته این روش برای معرفی برند و محصول یا خدمات هنوزم مفیده و استفاده میشه . اما متاسفانه برعکس تبلیغات رسانه دیجیتال نمیشه ارزیابی یا اندازه گیری کرد.

5.ارسال مستقیم تبلیغات به مخاطب

معروف ترین مثال برای این روش پخش تراکت، کاتالوگ و کارت پستال ها هستن که مستقیم به مخاطب داده یا ارسال میشه. این روش یک روش بازاریابی شخصی محسوب میشه که هزینه زیادی هم داره.

 ارسال پستی تبلیغات به تنهایی هزینه زیادی داره.البته این روش هنوز استفاده میشه به صورت ایمیل. تبلیغات ایمیلی همون روش ارسال مستقیم به مخاطبه اما کم هزینه و مؤثر تر در دیجیتال مارکتینگ.

6. تبلیغات در مناسب ها یا رویداد ها

مناسبت ها و رویداد ها، فرصت خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطب برای برند ها است. که بتونن برند و محصولات شان را معرفی کنن. به همین دلیل این روش محبوبی است برای برند ها که بهش ایونت مارکتینگ هم میگن.

میزبان بودن یا حمایت مالی کردن در این رویداد ها به شناخته شدن برند کمک میکنه که برای آشنایی با برند مفید تره . حمایت مالی کردن از میزبانی برای برگزاری کم هزینه تره.

تبایغات دیجیتال

از اونجایی که بیش از چهار میلیارد نفر از اینترنت استفاده میکنن و روز به روز داره به این تعداد اضافه میشه . اگه به تبلییغات انلاین فکر نکردین قرصت زیادی رو از دست میدین و عقب میمانین.

چون بیشتر از نیمی از دنیا به اینترنت دسترسی دارن شما میتونن از شبکه های مختلف و استراتژی های بازیابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؛ با هر بودجه ای که دارید.در ادامه لیستی از این استراتژی های دیجیتال مارکتینگ آوردم.

  • تبلیغات در موتور های جستجو
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات ویدیو ای
  • تبلیغات نمایشی و استفاده از بنر های تبلیغاتی
  • تبلیغات کلیکی

7.تبلیغات در موتورهای جوستجو

قطعا همتون میدونید موتور های جوستجو چی هستن نمونه بارزش گوگل و بینگ یا ماکروسافت اج، که البته هرکدوم سیستم تبلیقاتی مخصوص خودش را داره. به سیستم تیلیغاتی تبلیغات کلیدی یا PPC هم میگن. حالا چطور کار میکنن این نوع تبلیغات، تبلیغاتی را از کسب و کار ها نشون میده که در صفحه اول نتیجه سرچ کاربر هاست و بر اساس کلمات کلیدی شکل گرفته.

به زبان دیگه وقتی شما چیزی را جستجو میکنید. تبلیغ کنندگان براساس چیزی سرچ کردید تبلیغ مربوط به سرچ شما را در کنار نتایج به طور طبیعی نشان میدن. این نوع تبلیغات خیلی خوبن چون براساس سرچ مخاطب تبلیغ نشون میده که همان جامعه هدف شما هستن و این سیستم برای معرفی برند، محصول و خدمات عالیه.

8.تبلیغات در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی به دلیل مهم بودن محتوایتشان برای کسب و کارها، روش هایی برای تبلیغ یا حمایت مالی طراحی کردن. تبلیغات در شبکه های اجتماعی متونه کمک خیلی خوبی برای برند شما باشه چه در زمینه معرفی و ارسال پیام به مخاطب چه در تشویق مخاطب برای خرید محصول یا خدمات، که این روش را مؤثر و کار آمد میکنه.

یک نکته منفی یا مثبت در شبکه های اجتماعی اینه که تبلیغات به محتوا معمولیالویت داره. دلیلش هم سودیه که برای آن ها داره. پس خوبه که ی کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی داشته باشین چه برند تازه کار و چه برند  قدیمی رو به رشد. اینو هم اضافه کنم افزایش دنبال کننده در شبکه های اجتماعی روش مؤثری دیگه در شبکه های اجتماعی است.

 9.تبلیغات ایمیلی

بالا تر گفتم تبلیغات ایمیلی نوع مدرن تبلیغات مستقیم هست. بازاریابی ایمیلی استراتژی مؤثردر ساخت مشتری های وفادار برای برند محسوب میشه. این رئش با ارسال ایمیل های مختلف به مخاطب، برند، محصول یا خدمات را به بقیه معرفی میکنه. چند نمونه از بازار یابی ایمیلی : خبرنامه های ایمیلی، کمپین تبلیغاتی ایمیلی، اطلاع رسانی و…

این رو هم اضافه کنم که بازاریابی ایمیلی بازخورد خوبی داره و راه اندازی کمپین های مختلف بازاریابی ایمیلی را برای برند ساده تر میکنه.

10.تبلیغات ویدیو ای

ویدیو دیدن خیلی راحت تر و جذاب تر از متن خوندن و روش های دیگه تبلیغات هست. و همین نکته باعث میشه محبوب ترین روش برای تبلیغات باشه  (و خواهش من اینه چون این روش خوبه با تبلیغات بیش از پاپ آپ بقیه رو ازار ندید) پس شما میتونید با ساخت ویدیو های تبلیغاتی و انتشار آن ها بازخورد خیلی خوبی دریافت کنید.

  11.تیلیغات کلیکی

بالا تر کمی درباره تبلیغات کلیکی گفتم این نوع تبلیغات به منظور افزایش ترافیک سایت ها استفاده میشه. در این روش کاربر با سرچ و یا دیدن صفحه ای خاص تبلیغ شما را میبینن که با کلیک رو آن به سایت شما هدایت میشن. شما در نوع تبلیغ باید در ازای هر کیک هزینه پرداخت کنید.

ولی کجا میشه از این تبلیغات کلیکی استفاده کرد. قطعا خوتون در روزمره خیلی با آن ها روبه رو میشید مثالش شبکه های اجتماعی نرم افزار ها سایت و…

پایان این مقاله ممنون این مقاله رو خوندید امیدوارم به دردتون خورده باشه (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست