مدیریت سوشال مدیا چیه؟ چرا باید از سوشال مدیا استفاده کنیم؟ مدیر سوشال مدیا کارش چیه؟ مراحلش چطوره؟ تعرفه یک مدیر سوشال مدیا چطوره یا چقدره؟ محبوب ترین سوشال مدیا چیه؟ خوده سوشال مدیا منیجر کیه چه وظایفی داره؟ تمام این سوال هارا در ادامه بهشون جواب میدیم. امیدوارم براتون مفید باشه و به چیزی که میخواهید رسیده باشید.
مدیریت سوشال مدیا
مدیریت شبکه های اجتماعی یا مدیریت سوشال مدیا، کاریست که در فرایند آن کارها، محتوا و واکنش های مربوط به یک برند، شرکت یا شخص در پلتفرم های شبکه های اجتماعی مختلف انجام میشود. که البته این شامل برنامه ریزی، تولید محتوا، ارتباط با مخاطب، جواب به پیام ها و نظرات، کنترل و اندازه گیری نتیجه محتوا و واکنش هاست. این کلمات قلمبه سلمبه را بزاریم کنار هدف اصلی مدیریت سوشال مدیا ایجاد حضور پررنگ برند یا شخص در شبمه های اجتماعی، افزایش مشارکت، شناخته شدن برند و در آخر افزایش فروش یا هدف های دیگه کسب و کار است.
مدیریت سوشال مدیا چند تا کار یا فعالیت که توسط تیم های مختلف انجام میشود. (مثل ما) چند تا از این کار ها:
1.برنامه ریزی استراتژی:
شامل مشخص کردن هدف، ساخت جامعه هدف یا مخاطب هدف، انتخاب پلتفرم مناسب و تولید محتوا وتاکتیک های مناسب برای ارتباط با جامعه مجازی یا آنلاین
2.ایجاد محتوا:
تولید محتوا جذاب با تنوع بالا برای منتشر کردن در سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی ، که این محتوا شامل: متن، عکس، ویدئو و.. است.
انتشار محتوا:
منتشر کردن محتوای تولید شده در زمان و فرصت های درست استراتژیک در پلتفرم های مختلف سوشال مدیا برای جلب توجه و تعامل با مخاطب ها یا جامعه هدف.
پاسخ به نظرات یا پیام ها:
جواب دادن به نظرات، پبام ها و سوالات مخاطبان فعال در سوشال مدیا، به صورت موثر.
مانیتورینگ و اندازه گیری عملکرد:
برسی و اندازه گیری عملکرد و فعالیت انجام شده در سوشال مدیا، از جمله تعداد ویو یا بازدید، ارتباطات، نرخ مشارکت وتأثیر روی هدف نهایی برند.
ای کارها یا فعالیت ها مدوام انجام میشون و براساس بزخوزدی که میگیرد و تحلیل داده ها، استراتژی اصلاح یا به روز میشون تا بهترین عملکرد یا بازخورد برای برند یا شخص در سوشال مدیا دست یابیم.
خدمات مدیریت سوشال مدیا(شبکه های اجتماعی)
خدمات مدیریت سوشال مدیا، توسط افراد متخصص یا خرفه ای انجام میشود که شامل مجموعه ای از خدمات مختلف است که به بهبود حضور در سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی کمک میکند.
برخی از این خدمات عبارتند از:
1.مشاوره استراتژی سوشال مدیا:
این خدمت همانطور که از اسمش پیداست مشاوره تخصصی درمورد استراتژی مناسب برای حضور در سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی، تعیین هدف، شناسایی جامعه هدف و انتخاب پلتفرم که هرکدام از این ها را پایین تر توضیح دادم.
2.مدیریت محتوا:
این خدمت درکنار تولید محتواجذاب نظارت بر روی آن را هم انجام میدهد و در زمان مناسب در شبکه های اجتماعی منتشر میکند. البته که این خدمت درکنار انتشار محتوا کار پاسخگویی را هم انجام میدهد.
3.تبلیغات و تبلیغات پرداختی:
این خدمت شامل طراحی، مدیریت و بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی در سوشال مدیا است، که شامل تبلیغات پرداختی در پلتفرم های مختلف است از جمله اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک، توییتر یا ایکس و…
4.ارزیابی عملکرد و گزارش دهی:
این خدمت شامل مانیتورینگ است که عملکرد برند در شبکه های اجتماعی را ارزیابی و تجزیه تحلیل میکند و در آخر یک گزارش برای بهبود عملکرد ارائه میدهد.
5.برنامه ریزی و مدیریت رویدادها:
برنامه ریزی و مدیریت رویدادها و کمپین های ویژه در شبکه های اجتماعی، از جمله اختصاص دادن منابع، طراحی محتوا، تبلیغات و پاسخگوییبه نیاز های شرکت کنندگان.
6.بهبود SEO و رتبه بندی:
بهبود SEO و رتبه بندی سایت های شرکت در موتور های جوستجو مثل گوگ بینگ و… با تولید وحتوا به روز و جذاب در شبکه های اجتماعی و سخت لینک های قوی و با کیفیت.
7.جذب و مدیریت فالوور ها در تعاملات:
این قسمت شامل جذب فالوور های جدید، افزایش ارتباطات با کاربران، پاسخ به نظرات و پیام ها و ایجاد جامعه پویا و وفادار است.
البته که جذب فالوور شرایطی را داراست که یکی از ها محتوای واقعی و خوبه.
این چندتا مثال از خدمات مدیریت سوشال مدیا هستند که بسته به نیاز و هدف شرکت ها میتواند سفرشی سازی شده و تنظیم شود.
اهمیت سوشال مدیا
یک ابزار اصلی و حیاتی در بازاریابی دیجیتال و ارتباطات اجتماعی سوشال مدیا است.
اهمیت سوشال مدیا به دلایل زیرقابل برسی است:
1.دسترسی به مخاطبان گسترده:
میلیارد ها نفر ازسراسر جهان از شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا استفاده میکنن. ای فضا برای برند ها و فعالان اقتصادی فرصت عالی برای افزایش مخاطب و ارتباط با مشتری های فعلی است.
2.افزایش شناخت برند:
وقتی که فعالیت درست و مناسبی در شبکه های اجتماعی داشته باشیم احتمال شناخته شدن برند و ساخت رابطه عمیق با مخاطب ها بیشتر میشود؛ این ارتباط معمولا براساس یک وجه اشتراک ساخته میشود.
3.افزایش فروش و مشارکت:
استفاده از تکنیک های بازاریابی به افزایش فروش و مشارکت مشتری ها کمک کند. از جمله روش ها برای افزایش مشارکت میشود به ارائه پیشنهاد ها، تخفیف ها و مشابقات اشاره کرد.
4.ایجاد ارتباط نزدیک تر با مشتری:
سوشال مدیا به برند ها این اجازه را میدهد که به طور مستقیم با مشتری هایشان ارتباط برقرار کنند و نظرات، پیشنهادات انتقادت واکنش نشان دهند. این ارتباط باعث بهبود خدمات و محصولات میشود.
5.تحلیل رقبا و بازار:
از دیگر فواید سوشال مدیا انالیز یا تحلیل بازار و رقبا است. که در ارتقاء استراتژی برند ها کمک میکند.
با این وجود، استفاده موفق از سوشال مدیا نیازمند محتوای خوب جذاب، هدفمند و مدیریت موثر است.
مراحل مدیریت سوشال مدیا
مدیریت سوشال مدیا یک فعالیت چند گانه است که مراحل مختلفی دارد.
قبل تر خیلی کوتاه از این مراحل گفتم. این مراحل معمولا به صورت زیر است:
1.تعیین اهداف:
قبل اینکه بخواییم وارد یک شبکه اجتماعی بشیم نیاز به یک یا چند هدف داریم. این اهداف ممکنه افزایش شناخت برندف افزایش فروش، تولید ارزش افزوده برای مخاطب، جلب توجه مخاطب جدید و…
2.تایین مخاطب:
تایین مخاطب مرحله مهمی است چرا که براساسن آن استراتژی مناسب برای مخاطب انتخاب میشود. شناخت مخاطب هئف معمولا شامل جنسیت، سن، مکان، علایق، نیازها و الگوهای رفتاری آنهاس.
3.انتخاب پلتفرم:
انتخاب پلتفرم براساس هدف و جامعه هدف، پلتفرم مناسب انتخاب میشود. که چند نمونه از رایج ترین ها شامل:اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک، توییتر یا ایکس، لینکدین و تیک تاک هستن.
4.استراتژی محتوا:
استراتژی محتوا براساس 3 مورد قبل انتخاب میشود یعنی بعد از تایین هدف، تایین مخاطب و انتخاب پلتفرم. این شامل نوع محتوا، تنظیمات زمان بندی انتشار، تعداد و نوع ارسال ها و توجه به روند های جدید در محتوا است.
5. ایجاد و انتشار محتوا:
در این مرحله محتوای جذاب و متنوعی تولید و برای انتشار در شبکه های اجتماعی میشود. این محتوا عبارتند از مطالب متنی، تصاویر، ویدئو، نظرات، مسابقات و سوالات است.
6.ارتباط با مخاطبان:
در این مرحله، باید به پیام ها نظرات، سوالات و… مخاطبان پاسخ داد شود و تعامل فعال خفظ شود. این ارتباطات یا تعاملات از طریق نظرات، پیام های مستقیم، جوایز، مسابقات و همچین پست هایی که مخاطب را تشویق به انجام کاری میکند انجام شود.
7.اندازه گیری و ارزیابی عملکرد:
در نهایت، بعد از همه مراحل تأثییر حضور در شبکه های مجازی با استفاده از معیار هایی مثل تعداد فالوور، تعاملات، بازخوردها و فروش ارزیای میشود و استراتژی براساس این نتایج به دست امده بروزرسانی میشود.
شاید قسمتی از این مراحل برای شما تکراری بوده باشه اما لازم بود رد اینجا بیان شود.
تعرفه مدیریت سوشال مدیا
تعرفه های مدیریت سوشال مدیا متناسب با خدمات و محدوده خدماتی است که ارائه میشود، اندازه کیب و کار، میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی، سطح متخصص و تجربه مدیریت کننده خدمات می باشد. هزینه ها میتوان براساس ساعت کاری، پروژه، یا پکیج های خدماتی مختلف محاسبه شوند.
بعنوان مثال، بعضی از شرکت ها میتوانند به ازای ساعت های کاری یا ماهانه هزینه خود را محاسبه کنند. پکیج های خدماتی ممکن شامل تعداد مختلفی از خدمات مثل مدیریت محتوا، تبلیغات، گزارش دهی و تحلیل عملکرد و ارتقاء رویداد ها باشد که هر پکیج قیمت خود را دارد.
بهتره که برای دریافت تعرفه دقیق، با شرکت های مدیریت سوشال مدیا مختلف مثل ما تماس بگیرید و نیاز خود را مطرح کنید تا بتوانید پیشنهادات قیمت خود را دریافت کنید.
محبوب ترین سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی
محبوب ترین سوشال مدیابسته به منطقه افراد، سلیقه و ترجیحات متفاوته. اما تعدادی از شبکه های مه به طور گسترده در سراسر دنیا استفاده میشون عبارتند از :
1.فیسبوک: با بیش از 2.8 میلیار کاربر به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی شناخته میشود.
2.اینستاگرام: این شبکه اجتماعی متعلق به فیسبوک است و فک میکنم از خوده فیسبوک معروف تر یا محبوب تر باشد.
- توییتر یا ایکس: با بیش از 350 میلیون کاربر فعال، توییتر یکی دیگه از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است. البته من خودم فکر میکنم از فیسبوک محبوب تر باشه.
4.لینکدین: این شبکه اجتماعی متمرکز بر کسب و کار است و با اشتراک گذاری مهارت، تجربیات حرفه ای، فرصت های شغلی فراهم میکند.
5.یوتیوب: یوتیوب بزرگترین پلتفرم ویدیو ای جهان، لازم نیست توضیح زیادی بدم قطعا خودتون میدونید. ویدیو های یوتیوب روزانه 5 میلیارد بازدید دارند.
6.تیک تاک: یک پلتفرم محبوب برای ساخت و اشتراک گذاری ویدیو های کوتاه و خلاقانه، تیک تاک با سرعت بالا درحال رشد است و جوانان و جواع خلاق جهان را له حود جلب کرده است.
این فقط چند نکونه از شبکه های اجتماعی است که هرکدام مخاطب خاص خود را دارد
سوشال مدیا منیجر یا مدیر شبکه های اجتماعی کیه؟
مدیر شبمه های اجتماعی (social media manager) یا سوشال مدیا منیجر، فردیست که مسئولیت اجرای استراتژی سوشال مدیا برای یک برند یا شخص را به عهده دارد.
وظایف اصلی یک سوشال مدیا منیجر که چند تاشو بالاتر با توضیح گفتم عبارتند از:
- برنامه ریزی استراتزی
- تولید محتوا
- انتشار محتوا
- پاسخ به نظرات یا پیام ها
- مانیتورینگ و انئازه گیری عملکرد
- همکاری با تیم های دیگه
- چک کردن رقبا
- بروزرسانی با تکنولوژی جدید
- مدیریت بودجه
- ارتقاء شناخت
- تحلیل روندها و گزارش دهی
با توجه به این وظایف، سوشال مدیا منیجر نقش مهمی در ساختار بازاریابی دیجیتال یک سازمان داره و برای موفقیت در سوشال مدیا از اهمیت بالایی برخوردار است.
برنامه روزانه سوشال مدیا منیجر
برنامه یک سوشال مدیا منجیر معمولا یک سبک نیست و ممکن است تغییر کند. اما یک الگو عمومی دارد که آن را در ادامه برای شما تهیه کردیم:
صبح:
برسی اعلان ها و پیام های ورودی.
برسی ترافیک صفحات و حساب های شبکه های اجتماعی.
برسی نظرات و پیام های مستقیم و پاسخ به آن ها.
برسی تحلیل های مختلفی مانند Google Analyticsیا ابزارهای دیگر برای برسی عملکرد ری اکش های کاربران.
ظهر:
برنامه ریزی و انتشار محتوا برای روز یا هفته.
پاسخ به نظرات و سوالات، کاربران.
ارسال اعلان های جدید یا اطلاعیه های مهم.
برنامه یزی و اجرای کمپین هاب تبلیغاتی.
بعد از ظهر:
برسی دوباره ری اکش های کاربران.
آنالیز داده ها و تجربیات کاربران برای بهبود استراتژی ها.
برسی کمپین های تبلیغاتی فعال و به روز کردن استراتژی هایشان.
مشارکت در گروه ها وجامعه های مرتبط برای برنامه ریزی همکاری هایی آینده.
شب:
برسی دوباره عملکرد روز و ارزیابی موفقیت ها و شکست ها.
برنامه ریزی برای روز آینده و تنظیم اعلان ها یا محتوای ارسالی.
برسی محتوای ترند و اخبار مرتبط با حوزه فعالیت.
این یک الگو کلی است که ممکن است بسته به محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی نیاز به تغییر داشته باشد یا تغییر کند.
چگونه یک سوشال مدیا منیجر شویم؟
برای تبدیل شدن به یک سوشال مدیا منیجر شما به یک سری پیش نیاز ها از جمله مهارت اشنایی علم و… دارید. برای تبدیل به یک مدیر شبکه های اجتماعی، میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید:
1.اشنایی با شبکه های اجتماعی 2.آموزش مهارت های مدیریت سوشال مدیا 3.تجربه کاری 4.ایجاد نمونه کار 5.شبکه سازی 6.گسترش دانش 7.توسعه مهارت های فردی
اگر این مراحل را به خوبی دنبال کنید شما به مرور به یک مدیر شبکه اجتماعی یا سوشال مدیا منیجر تبدیل میشوید و در این زمینه موفقیت های بزرگی را به دست آورید.
سوشال مدیا یک فضای خیلی بزرگ و دوست داشتی است. که امروزه خیلی ها از آنم درآمد دارند. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.