تولید محتوا در اینستاگرم به چه صورات است | طرح فردا

تولید محتوا در اینستاگرام شای فکر کنید که این کار خیلی راحتی است و نیازی به هیچ اصول و پیش نیازی ندارد. باید بهتون بگم که سخت در اشتباهید تولید محتوا حتی در زمان انتشار هم نیاز به استاتژی و مدیریت سوشال مدیا دارد. پس بیا تا کامل تر درمورد تولید محتواد در اینستاگرام بدونی.

چه عملی را تولید محتوا در اینستاگرام می گویند؟

معمولا وقتی این سوال پیش می آید، جواب ها همه پست و استوری گذاشتن است. اما صرفا فقط پست و استوری گذاشتن نیست، قبل از آن بگم که هدف تولید محتوا جذاب و نگاه داشتن مخاطب، افزایش درگیری و ارتقاء برند شخصی یا کسب و کار است.

تولید محتوا قبل از آنکه پست، استوری یا ریلز شود باید فرایندی را طی کند. برای تولید محتوا اول از همه باید هدف داشته باشید و بعد از آن شما باید برنامه درستی داشته باشید، باید جامعه هدف خود را بشناسد و نیاز او را ارائه دهید. در اصل شما برای تولید محتوا در اینستاگرام نیاز است که با اصول بازرایابی محتوا آشنا شوید.

اصول تولید محتوا در اینستاگرام

در این قسمت قدم به قدم با اصول تولید محتوا در اینستاگرام آشنا میشوید.

قدم اول هدفمند بودن

پایه ای ترین اصل تولید محتوا در اینستاگرام داشتن هدف است یعنی اینکه شما با چه دلیل یا هدفی میخواهید تولید محتوا کنید. حال این را متوجه شدید هدف شما میتواند جذب فالوور یا رشد باشد، پیدا کردن مشتری هدف و تعامل باشد این ها نمونه هایی از اهداف تولید محتوا در اینستاگرام هسنتد.

قدم دوم انتخاب موضوع محتوا

حال که هدف خود پیدا کردید باید دنبال موضوع برای تولید محتوا باشید. شما با انتخاب موضوع کل روند تولید محتوا را در یک چراچوب خاص پیش میبرید.

حالا این موضوع بسته به نوع کار ممکن است متفاوت باشد، معمولا پیج هایی که با اصول تولید محتوا را شروع میکنند فارق از موضوع خاص پالت رنگی و یا فریم های مخصوص محتوای خود را دارند.

قدم سوم شناسایی جامعه هدف

پس از انتخاب موضوع شما باید بدونید که برای چه افرادی چه محتوایی را تولید کنید. نیازهای جامعه ی هدف نکته خیلی مهمی در استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام است.  پس اگر محتوای شما نیاز جامعه هدف شما را برطرف نکند محتوای شما به درد نمیخورد و قطعا شما را به هدفتان میرساند.

حالا چطوری جامعه هدف خود را پیدا کنیم و برای نیازهای آن ها تولید محتوا کنیم. شما میتوانید از روی سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و زمان فعالیت آن جامعه هدف خود را پیدا کنید.

و برای پیدا کردن نیاز های مخاطبین میتوانید با تحلیل مخاطبین به اطلاعات خوبی برسید از جمله چه کسانی با پست های شما تعامل دارند، علاقه شان چیست، این ها به شناخت بهتر مخاطب کمک میکند.

قدم چهارم زمانبدنی تولید محتوا

حال بعد از پیدا کردن جامعه هدف شما نمیتوانید به یکباره چند محتوا را در پیج منتشر کنید باید برای انتشار و تولید محتوا در اینستاگرام زمان معینی داشته باشید.

بسته به ساعات فعالیت کاربران و موارد دیگر باید مشخص کنید در چه ساعاتی استوری و در هفته چند پست داشته باشید. این موضوع برای فروشگاه ها اهمیت بیشتری دارد.

قدم پنجم ابزار تولید محتوا

قدم پنجم یا آخر اصول تولید محتوا در اینستاگرام. حالا شما تمام مراحل یا اصول تولید محتوا را میدانید و فقط مانده ابزار تا بتوانید شروع به تولید محتوا کنید.

برای شروع معمولا تولید محتوا را با گوشی همراه شروع میکنند تا بعد ها به مرور به ابزار پیشرفته تری احتیاج پیدا میکنید مثل هولدر گوشی، رینگ لایت، بک دراپ عکاسی. علاوه برا این ابزرا ها نرم افزار ها هم به  کمک شما می آید.

ایده تولید محتوا

هر برند یا شخصی که بخواهد در اینستاگرام رشد کند نیازمند یک ایده جذاب برای تولید محتوا است تا بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. اگر ایده ای نداشتید کاملا طبیعی است محتوا خوب تقریبا مشکل همه کسانی که تازه تولید محتوا را شروع میکند است.

در ادامه تعدای ایده که زیاد استفاده میشه که بسته به  موارد دیگه ای فارغ از ایده هنوز هم بازدید دارند و میتوانید جواب بگیرید.

1.استفاده از میم ها در محتوا

میم ها فارغ از جنبه فانی که دارند منبع جذابی هستند برای تولید محتوا در اینستاگرام. میم ها میتوانند به شما کمک زیادی در زمینه خلاقیت در محتوا و ماندگاری در افکار داشته باشد، استفاده از یک سری متن ها، عکسو ویدیو ها در کنار محتوای خود ازمیم بعضا باعث رشد زیاد میشود.

البته باید درنظر داشته باشید که آیا بیزنس یا حوزه کاری شما طوری هست که بشود از میم ها استفاده کد یا خیر.

2.اطلاع رسانی محصول جدید

مخاطبین همیشه به دنبال سرگرمی و هیجان هستند. و اینکه یک محصول جدید را مدتی قبل از رو نمایی اطلاع رسانی کنید باعث تحریک حس کنجکاوی مخاطب میشود، که آن محصول را حدس بزنند و از ویژگی های محصول بگویید و دلیل نیاز مشتری ها به محصول خود را هم بیان کنید.

3.آموزش تخصص خود

محتوای آموزشی همواره مخاطب داشته و روش موثری برای تولید محتوا است. شما با این کار به مخاطبان نشان میدهید که در زمینه کاری خود متخصص هستید. میتوانید برای شروع طرز استفاده از محصولاتی که طرفدار بیشتری دارند را شروع کنید.

کلی روش دیگر برای آموزش وجود دارد مثلا کار شما مواد غذایی است میتوانید با استاده از مواد غذایی خود غذا بپزید و به تصویر بکشید.

ممکن هم هست کار شما خدماتی باشد. مثل آرایشگری میتوانید آموزش های من باب نگهداری از موها و یا نکات مهم در این باره را ارائه دهید.

4.پشته صحنه

همانطور که محتوای تولید شده میتواند برای مخاطبان جذاب باشد پشت صحنه آن هم میتواند جذاب باشد. مثلا دارید برای یک محصول جدید ویدیو تهیه میکنید میتوانید در طول پروسه از پشت صحنه هم فیلم برداری یا عکس برداری کنید. این روش برای کارخانه ها روش خوبی است تا از فضای کارخانه ویدیو تهیه کنند.

5.برگذاری مسابقه

یکی دیگه از روش های تولید محتوا در اینستاگرام برگذاری مسابقه است. این روش بیشتر برای افزایش لایک و کامنت استفاده میشود. چطوری؟ میتوانید درباره محصولات سوالاتی بپرسید و به پاسخ های درست جایزه دهید.

این کار هم حس رقابت بین مخاطب ها ایجاد میکند هم شما به هدف خود میرسید. این کار را با محصولات جدید هم میتوانید انجام دهید مثل چند مورد قبل که گفتیم میتوانید از مخاطب بخواهید حدس بزند.

6.معرفی اعضای تیم

مخاطبان دوست دارند که با برند ارتباط برقرار کنند و نشان دادن افراد یا اعضا این کار را برای شما انجام میدهد. مثلا اگر یک تیم معروف هستید میتوانید با نشان دادن چهره اعضای تیم با عنوان ها آن ها را معرفی کنید.

و اگر معروف نیستید و چهره شناخته شده ندارید میتوانید تاریخچه برند یا چگونگی فرآیند آن را تعریف کنید. فراموش نکنید سرگرم کردن مخاطب دلیل بر حفظ و ماندگاری اوست.

7.استفاده از تصاویر جذاب

به جز پست کردن عکس و ویدیو روش های دیگری برای تولید محتوا در اینستاگرام وجود دارد. شما میتوانید برای تولید محتوا از اینفوگرافیک و پست های اسلایدی استفاده کنید. ناگفته نماند که پست های اسلایدی بهترین گزینه برای آموزش هستند و بیشتر این پست ها ذخیره میشوند.

در اسلاید ها شما میتوانید درباره مباحث مختلفی صحبت کنید. مثل گفتن مزایای محصول، نحوه استفاده از محصول، مباحث مرتبط با محصول و…

8.پست در مناسبت های مختلف

زمانی که برای تولید محتوای خود برنامه ریزی میکنید و زمان مشخص تایین میکنید بهتر است که در تقویم مناسبت های ملی و جهانی را هم برسی کنید. ببینید کدام مناسبت به حوزه کاری شما مرتبط است یا نسبت به کدام مناسبت ها میتوانید واکنش نشان دهید و تولید محتوا کنید.

انجام این کار باعث میشود تا مخاطب وادار به درگیری یا تعامل شود. همچنین پست گذاشتن در مناسبت های عمومی هم خوب است مثل روز مادر و  ولنتاین. بعضی مناسبت ها برای کسب و کار های خاص مفید هستند پس سعی کنید منسب درستی را انتخاب کنید.

9.لایو

داشتن لایو در برنامه کاری تولید محتوا در اینستاگرام کمک بزرگی  به استراتژِ شما میکند پس پیشنهاد میکنم در برنامه ریزی تولید محتوا خود از لایو ها هم استفاده کنید لایو های انواع مختلفی دارند میتواند مشارکتی ، پرسش و پاسخ و حتی معرفی محصول باشد.

10.داستان گفتن

کپشن های اینستاگرام جذاب گذشته را برای مخاطبان ندارند پس سعی کنید با گفتن داستان درکپشن ها را برای مخاطبین جذاب تر کنید. این داستان ها میتواند داستان محصولات و یا مرتبط به محصولات باشد.

تقویم محتوایی اینستاگرام

تقویم محتوایی خیلی کارآمد و کاملا لازم است که یک استراتژیست تقویم محتوایی داشته باشد. قبل تر کمی درمورد تقویم محتوایی یا زمانبندی ها گفته ایم. قبل از گفتن روش ساخت تقویم بد نیست از فواید آن هم بدانید، تقویم به شما کمک میکند تا برای تولید محتوا در اینستاگرام برنامه ریزی کنید.

برای انتشار محتوا به مشکل نخورید و حتی زودتر از موعود محتوا را آماده کرده باشید، تقویم با توجه به رویداد های پیش رو به شما کمک میکد تا درسیت برنامه ریزی کنی آیا برای رویداد ها پست منتشر کنید یا نه. این ها بود فقط چند مورد از فواید تقویم محتوایی فارغ از نظم دادن به کارشما و برنامه ریزی در کار.

ساخت تقویم

ساخت تقویم کار خیلی راحتی است و از هیچ اصول بخصوصی پیروی نمیکند، همه چیز بسته به استراتژی بازاریابی برند شماست. براساس هدف های برند میتوانید مشخص کنید تقویم ماهانه است یا بیشتر مثلا هر سه ماه، همه چیز بسته به نیاز های برند است.

اما برای تقویم ها یک اصول پایه وجود دارد که شامل مشخص کردن استراتژِی، مشخص کردن زمان تولید محتوا، مشخص شدن نوع محتوا، تایین روز و ساعت انتشار محتوا، استفاتده از رویداد های ماهانه، انتخاب قالب برای تقویم و استفاده از هشتگ ها در استراتژی محتوایی.

این ها بود اصول ساخت تقویم برای تولید محتوا در اینستاگرام، اما همچنان تاکیید دارم که ساخته تقویم کاملا بسته به اهداف و استراتژِ برند است.

کلام آخر…

تولید محتوا در اینستاگرام نمیزمند خلاقیت، برنامه ریزی و تعامل مستمر با مخطبان است. با شناخت کامل مخاطب، استراتژِی مناسب، تولید محتوا جذاب و باکیفیت و تعامل فعال با مخاطبان، میتوانید حضور قوی و موثری در اینستاگرام داشته باشید، به اهداف بازاریابی خود برسید.

و یادتون باشد که موفقیت در اینستاگرام نیازمند صبر و پشتکار است. پس به طور مستر به بهبود و تکامل استراتژِی خود بپردازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست