ادمین چیست یا کیست؟ | مرکز چاپ و رسانه طرح فردا

در این مقاله میخوایم به سوالاتی پاسخ بدیم از جمله ادمین چیست یا کیست، مهارت های لازم برای ادمینی، معایب و مزایا ادمینی، انواع ادمین، وظایف ادمین، آیا مشاغل نیاز به ادمین دارن، ادمینی مناسب چه کسانی است؟؛ پس اگه این ها جزو سوالات تو هم هست این مقاله میتونه بهت کمک کنه.

ادمین چیست ؟

ادمین به شخص یا گروهی گفته میشود. که کار آن مدیریت یا نظارت بر روی چیزی است. که عامیانه ترین مثال برای ادمین اینستاگرام است. ادمین از لحاظ معنایی مخفف کلمه administrator  که ما ادمین یا مدیر میگوییم.

ادمین در مفهوم شبکه های اجتماعی بر فعالیت ها و محتوای یک صفحه یا گروه در یک فضای سوشال را به عهده دارد. کار ادمین را میتوان قسمتی از مدیریت سوشال مدیا هم دانست.

ادمین میتواند در محیط های مختلفی فعالی کند. از جمله شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، سرور های بازی آنلاین و…

مهارت های لازم برای ادمین

ادمین ها قبل از هر چیزی نیازمند مهارت هایی است. که این مهارت ها شمال چندین عنصر مهم است.

این مهارت ها عبارنتد از:

دانش فنی:

آشنیی با شبکه های اجتماعی از جمله عملکرد، الگوریتم ها، محدودیت ها، قابلیت ها، این ها از جمله مهارت های لازم برای ادمین است.

تسلط بر ابزار های مدیریت شبکه های اجتماعی:

این شامل توانایی استفاده از پنل مدیریت شبکه، ابزار های آنالیتیکس و ابزار های امنیتی مخصوص سوشال مدیا است.

مهارت های ارتباطی:

برقراری ارتباط یا بهتر بگم برقراری ارتباط مستقیم با کاربران از جمله پاسخ به پیام ها و نظرات ، از اصلی ترین وظایف یا مهارت های یک ادمین است

توانایی مدیریت بحران:

ممکن است مواقعی باشد که در فضای سوشال مدیا بحرانی پیش آید یک ادمین باید توانایی مدیریت و حل آن بحران را داشته باشد.

درک قوانین و مقررات:

ادمین باید با قوامین و مقررات پلتفرم سوشال مدیا آشنا باشد. و مطمئن شود که فعالیت و محتوا منتش شده توسط کاربران با آن هماهنگ باشد.

مهارت در تحلیل داده:

برای عملکرد بهتردر سوشال و افزایش اثر بخشی فعالیت ها، ادمین باید توانایی تحلیل داده ها را داشته باشد تا بتواند از آنها استفاده کند.

امنیت اطلات:

ادمین باید از در امان بودن اطلاات صفحه یا کاربران اطمینان حاصل کند و در صورت بروز مشکلی سریع آن را مدیریت و حل کند.

آیا کسب و کار ها به ادمین نیاز دارند؟

جواب به این سوال بله هست. صاحبان کسب و کار یا برند ها نیاز به ادمین یا مدیریت دارند. ادمین ها نقش مهمی در مدیریت کسب و کار دارند و وظایف متعددی را به عهده دارند که شامل مدیریت مور اداری، برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری جلسات، پشتیبانی از تیم و مدیران، مدیریت اطلاعات و ارتباطات و رفع مشکلات روزمره میشود.

این افراد با اجرای وظای خود به بهره وری کسب و کار کمک میکند. و این باعث میشود که صاحبان کسب و کار بهتر روی موارد مهم دیگر تمرکز همچنین استراتژی بهتری پیاده کنند.

ادمین ها همچنین میتوانند در مدیریت تقویم ها، برنامه ها و زمان بندی های مختلف، مدیریت فضای کاری و ساده کردن ارتباطات داخلی کمک کنند.آن ها همچنین وظایف مرتبط با مدیریت اسناد و فایل ها، مدیریت سفرها و رزرو ها، ارتباط با مشتریان و مدیریت ایمیل را به عهده دارند.

به طور کلی، ادمین ها برای کسب و کارها ارزشمند هستن چون به طور مستقیم به ساده سازی فعالیت های روزمره برند کمک میکنن و به برند اجازه میدهند که وقت بیشتری برای رشد یا پیاده سازی استراتژی های دیگر را داشته باشند.

آیا کسب و کار ها به ادمین سوشال مدیا نیاز دارند؟

قطا در بخش قبلی انتظار داشتید که منظورم این نوع ادمین باشد اما چوتن اادمین سوشال مدیا معروف تر و حتی ادمینی با این شغل شناخته میشود برای یک بخش جدا به این اختصاص دادیم.

مسلما میدونید که جواب به این سوال بله هست، کسب و کار های زیادی به ادمی سوشا مدیا یا شبکه های اجتماعی نیاز دارند. به دلیل اهمیت سوشال مدیا در جامعه مدرن و فراگیری آن فعالیت در این پلتفرم ها برای کسب و کار بسیار حیاتی است.

وظایف این نوع ادمین ها را در ادامه کامل تر میگوییم؛ ادمین های  سوشال مدیا میتوانند به دستیاب اهداف بازاریابی و رشد کسب و کار کمک کنند.

انواع ادمین (شغل ادمینی)

برعکس تصور بعضی ها شغل ادمینی فقط شامل شبکه های اجتماعی نمیشود و شغل ادمینی از آن نوع شغل های پر کاربرد در زمینه های مختلف است. در ادامه تعدادی از انواع شغل ادمینی را برسی میکنیم.

ادمین سیستم:

این نوع ادمین به مدیریت سیستم های کامپیوتری و شبکه میپردازد. وظایف آن ها شامل نصب، پیکربندی، مدیریت و نگهداری سیستم عامل ها، سرور، شبکه ها و سیستم های ذخیره سازی می باشد.

ادمین شبکه های اجتماعی:

ادمین شبکه های اجتماعی چیزی که هدف ما هم این شغل ادمینی است و در ادامه کامل تر وظایف آن را توضیح میدیم. این نوع ادمین  برای مدیریت نظارت بر فعالیت ها، کاربران و محتوای شبکه های اجتماعی مسئول است.

ادمین دفتر:

تین نوع ادمین به مدیریت امور اداری و اداره دفتر کار میپردازد. که البته ما این شغل را با عنوان منشی هم میشناسیم . وظایف آن ها شامل پاسخگویی به تماس ها،مدیریت ایمیل ها، مدیریت تقویم، برنامه ریزی جلسات و مراسم و وظایف اداری دیگر.

ادمین دیتابیس:

همان طور که از اسمش پیداس این ادمین مسئول مدیریت و نگهداری دیتابیس را دارد. آن ها مسئول ایجاد، بروزرسانی، پشتیبانی گیری و حفظ امنیت دیتابیس ها هسنتد.

ادمین شبکه وب:

این نوع ادمین مسئولیت نصب، پیکربندی و نگهداری سرور ها، سرویس های وب و نرم افزارهای مورد استفاده برای ارائه خدمات وب را برعهده دارد.

ادمین مرکز داده:

این نوع ادمین به مدیریت و نگهداری مراکز مختلف داده می پردازد. وظایف آن ها شامل مدیریت سرور ها، امنیت فیزیکی، برنامه ریزی فضا و انرژی و مدیریت تجهیزات مربوط به مرکز داده است.

همون طور که دیدید یک سری وظایف مشترک بودند اما هر یک از اونا ادمینی نیاز به مهارت ها و دانش ای خاصی دارند.

وظایف یا مسئولیت های ادمین سوشال مدیا

ادمین ها بسته کار ادمینی یا پلفترم ادمینی ممکن است وظایف متفاوتی داشته باشند. اما همانطور که بالاتر گفتم ادمین یک سری مسئولیت یا وظیفه دارد که برای شما آماده کردم. این مسئولیت ها عبارتند از :

1.مدیریت محتوا:

ادمین ها معمولا مسئولیت ارسال یا انتشار محتوای جالب و جذاب را دارند تا به تعاملات آن پیج بهبود به بخششند. این ارتقاء یا بهبومد شامل جذب فالوور یا ساخت تعامل یا ارتباط محکم تر با فالوور های قدیمی است. نا گفته نماند که پاسخ به پیام های کاربران هم جزوء همین مسئولیت ها است.

2.نظارت برتعاملات یا ری اکشن ها:

ادمین ها باید به صورت دوره ای تعاملات کاربران را برسی کنن . از جمله پاسخ به پیام ها، نظرات که شامل مدیریت نظرات، تعاملات خوب و بد هم میشود.

3.مدیریت اعضا:

ادمین ها مسئولیت مدیریت اعضا را هم دارند که این مسئولیت شامل قبول یا رد کردن درخواست ها، دسترسی های ویژه به اعضا (این مورد در همه ی شبکه های اجتماعی نیست) و حذف اعضا نا پسند.

4.پاسخگویی به شکایات:

ادمین ها مسلما در کنر پاسخ به پیام ها و نظرات مسئولیت پاسخ دهی به شکایات و اعتراضات کاربران را هم دارد. در صورت لزوم برای حل آن مشکل اقداماتی هم انجام می دهند.

5.پیگیری تحلیل ها و آمار:

ادمین ها مسئولیت پیگیری عملکرد صفحه یا گروه مثل دنبال کننده ها نرخ واکنش ها و سایر معیار های کلیدی را دارد. از روی  آن ها استراتژی های مدیریت را به روزسانی کند

6.برنامه ریزی تبلیغات:

برای افزایش شناخت کاربران از برند، جذب مخاطب جدید و افزایش فروش، ادمین لازمه که کمپین های تبلیغاتی طراحی کند.

7.تحقیقات رقابتی:

این مورد ادمین با مشاهده و برسی رقبا در سوشال مدیا ایده های جدیدی پیدا یا استخراج میکند تا به استراتژِی بازاریابی هبود ببخشد.

ادمین ها دارای دسترسی های خاصی به اطلاعات و ابزارهای مدیریتی در پلتفر مربوطه هستند. که کمک میکند کار خود را به بهترین نحو انجام دهند.

مزایا و معایب ادمینی

شغل ادمینی مزایا و معایبی دارد که به موارد زیر تقسیم میشود:

مزایا:

پوشش وسیع وظایف:

ادمین ها به دلیل داشتن وظایف متنوع و چند جانبه در کار به آن ها امکان این را میهد که تجربه و مهارت های مختلفی در زمینه های مختلف به دست آورند

استفاده از مهارت های ارتباطی:

این شغل موقعیت خوبی برای بهبود مهارت های ارتباطی و ارتباط با افراد مختلف است. چون ادمین ها باید با تیم های مختلف و مشتریان در ارتباط باشند.

آگاهی از جزئیات:

ادمین ها باید به جزئیات توجه کنند و این به آن ها کمک میکند تا در زمینه های دیگر زندگی هم دقت بیشتری داشته باشند.

تجربه مدیریتی:

این شغل رصتی است برای تجربه مدیریت و مسئولیت هاس بیشتر، چون با مدیران تیم های مختلف در ارتباط هستند و ممکن است به آنها در تصمیم گیری کمک کند.

معایب:

فشار زیاد یا بیش فشاری:

ادمین ها چون که با مسئولیت و فشار زیادی روبه رو هستن این میتواند منجر به استرس و خستگی زیاد شود.

پیچیدگی و زمان بر بودن:

بعضی از وظایف ادمینی میتواند پیچیده و زمان بر باشد، به خصوص زمان لازم برای حل مسائل پیچیده و چند مرحله ای.

کارهای روتین:

بیشتر کار های ادمینی کار های پر تکرار و روتین است که ممکنه باعث کاهش انگیزه و علاقه به کار شود.

محدودیت در ارتقاء شغلی:

بعضی از ادمین ها ممکن که با محدودیت هایی در اتقاء شغلی داشته باشن و به عنوان یک پست پایین تر در سلسله مراتب سازمانی باقی بمانند.

ادمینی مناسب چه افرادی هست؟

شغل ادمینی نیازمد یک سری پیش نیازها که قبل تر گفتم و ویژگی های فردی که به صورت زیر می باشد:

مهارت های ارتباطی:

ادمبن ها باید روابط عمومی قوی یا مهارت ارتباطی خوبی داشته باشند تا بتوانند با تیم و مشتریان به خوبی  و موثر ارتباط برقرار کنند و دذ مواقع لازم پشتیبانی لازم را ارئه دهند.

قدرت سازماندهی:

قدرت سازماندهی یا برنامه ریزی ادمین ها باید بتوانند زمان و وظایف خود را سازماندهی کنند.

دقت و دقت:

ادمین ها چون با اطلاعات حساس یا مهمی کار میکنند لازم هست که در کار خود دقت و کیفیت بالایی داشته باشن.

مهارت های فنی:

بسته به پلتفرم یا نوع ادمینی ممکن است که لازم باشه که با نرم افزار های مدیریتی خاصی یا توانایی اجرای تحلیل کار کنند.

قدرت تصمیم گیری:

ادمین ها لازم است که مسئولیت هایشان به درستی انجام بدهند. و در مواقع ضرروی بتواند به درستی و سریع تصمیم گیری انجام دهند.

حساس به جزئیات:

ادمین ها در کنار دقت باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشند. تا بتوانند اطلاعات را دقیق مدیریت کنند و از هر چیز کوچکی مطمئن باشند.

انعطاف پذیری:

ادمین ها به دلیل مواجعه با تغیرات ناگهانی و وظایف متفاوت و چند زبانه باید شخصیت انعطاف پذیری داشته باشند.

با وجود این ها نهن تنها در این شغل بلکه در بقیه شغل ها اگر انگیزه کافی و پشتکار داشته باشید احتمال موفقیت در آن شغل زیاد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست